sunnuntai 10. helmikuuta 2013

WHO I AM?

Moi:) Mää olen siis Suski, monet tuntee mut myös Suzyna mun toisesta blogista. Tuolla blogissa kirjottelen muodista ja vähän lifestylestäkin, mutta tässä blogissa keskityn näpsässä tehtyihin käsitöihin.
Kaunis pärstäni:D
Näpsä on siis käsityökoulu, missä käydään kerran viikossa 3-4 tuntia tekemässä jotain työtä, mikä nyt milloinkin ryhmällä on työn alla. Vähän niinkuin koulun kässätunnit, mutta näpsässä kokeillaan monipuolisemmin ja luovemmin erilaisia tekniikoita, mm.keramiikka, puutyöt, metallityöt... Kun on käynyt näpsää kuusi vuotta ja saavuttanut tietyn tuntimäärän, tehdään käsityön taiteen perusopetuksen portfolio, missä esitellään tekemiäsi käsitöitä ja sen jälkeen saa todistuksen ja sen jälkeen voi siirtyä syventäviin opintoihin.

Itse olen nyt siis siinä pisteessä, että kuudes vuosi on käynnissä ja tää . Suoritan tän portfolion blogin muodossa, eli esittelen täällä mun vuosien mittaan taidolla tekemiäni töitä aina keramiikasta neulottuihin juttuihin.
Tähän alkuun koitan tiivistää mahdollisimman lyhyeen pitkän ja erittäin tylsän näpsähistoriani. Tää eka postaus on aika tekstipitoinen, mutta "oikeissa" postauksissa sitä tulee olemaan vähemmän:)

Aloitin näpsän kun menin ekalle luokalle ja jatkoin sitä, kunnes lopetin sen kuudennen luokan alussa, koska tuleva vuosi olisi ollut täyttä pakkopullaa, sillä kyllästyin niihin töihin .Varsinkin savitöihin:D Onneks mun ei oo tarvinnut tehä niitä tänä vuonna! Palasin siis syksyllä, jotta saan suoritettua ne kuus vuotta loppuun. Pieni tauko oli ihan hyvä, sillä nyt oon tykännyt olla näpsässä enemmän kuin silloin, varsinkin ryhmän takia:)

Näpsässä ja muutenkin oon tykännyt aina eniten neulomisesta ja ompelemisesta. Oon neulonut tosi paljon erilaisia neuleita sukista villapaitoihin aina tokaluokasta lähtien, joten niitä kyllä löytyy tuolta komeron pohjalta aika kiitettävä pino. Sinne komeron pohjalle ne tosin on jääneetkin, sillä suurin osa on niin rumia/tyylittömiä, että niitä ei kehtaa käyttää. Esimerkkeinä nyt vaikka turkoosi röyhelöhuivi, pinkki karvahuppari ja rannekkeet. Ymmärrätte varmaan:D

Savi- puu ja metallityöt ei ole koskaan olleet kauhean lähellä mun sydäntä, mutta niitäkin on tullut kokeiltua aika paljon näpsävuosien aikana. Niitä on ollut aika paljon verrattuna perinteiseen rättikässään, mikä on vähän harmi tän portfolion kannalta, sillä mulle ei selvästikään ole suotu lahjoja minkään noiden suhteen. No, ainakin on tullut kokeiltua monenlaista.

Töistäni näkee sen, että mun keskittymiskyky on aika vaihteleva. Joskus jaksan panostaa paljonkin työhön ja tehdä sitä pilkkua viilaten eteenpäin, mutta joskus haluan vaan saada sen niin nopeesti valmiiksi kuin mahdollista. Yritän kuitenkin aina parhaani, mutta mun paras ei taida olla kauhean hyvä, ainakin jos noista tekemistäni töistä päättelee:D Niitä katsoessani koitan aina muistaa, että harvat 7-vuotiaat suunnittelee ja valmistaa huippudesignia.

Viimeinen asia, mitä musta käsityöntekijänä pitää tietää on se, että mulla on ollut vuosien aikana rutkasti erilaisia kausia:Vaaleanpuna/pinkkikausi, mustapunakausi, vihreäkausi, japani-ihkutuskausi. Yleensä kaudet on näkyneet väreissä, varsinkin viimeisinä vuosina ennen taukoa olen tehnyt pelkästään vaikka vihreitä juttuja tai sitten niitä punamustia juttuja. Nyt oon kuitenkin jo onneksi (ehkä? ainakin toivottavasti:D) päässyt eroon kyseisestä tavasta, sillä oon aina jälkeenpäin vihannut kyseistä tyyliä tai väriä. No ainakin muistan suunnilleen missä järjestyksessä oon ne työt tehnyt, vaikka on mulla 3 sivua aanelosiakin siitä muistuttamassa.

Varsinaisten töiden lisäksi näpsässä on välillä jotain projektipäiviä, tapahtumia ja näyttelyitä, ja olin tänäkin keväänä käymässä yhdessä näyttelyssä Werstaalla. Siellä kerrottiin tekstiiliteollisuuden historiasta tai jostain, en muista enää, sillä en keskittynyt kauhean tarkkaan kuuntelemaan:D Olihan siellä ihan kivaa, mutta yleensä en oo ollut kauhean innoissani näistä erikoisjutskista. Paitsi että jouluiset kynttiläpajat on olleet kivoja:)


Huh, tulipas paljon tekstiä. No toivottavasti jaksoitte lukea ja ymmärsittekin vielä jotain mun sekavis
ta sepostuksista. Liittykää ihmeessä lukijoiksi jos vähänkin kiinnostaa+älkää huoliko, tällästä tekstiähkyä ei ole luvassa uudelleen:D  Ja jos ei kiinnosta, niin kattokaa ees toi mun "oikea" blogi:D



















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti